METAPHYSICA

Razvoj mentalnih sposobnosti 4


NIŽI STEPEN – treći korak

 

Šta je uočljivo u prethodnim primerima? Da su svi postradali – muškarci, što znači da je kod tog roda refleks izraženiji. Kod ženskog roda taj refleks se ispoljava prilikom zaštite podmlatka. Ne samo što muškarci imaju izraženiji refleks, nego su i nepromišljeniji. Skaču u vodu da spasu davljenika a ni sami ne znaju da plivaju. I sijaset sličnih situacija mogu se naći u svetskim hronikama. Ove slučajeve sam nazvao bagatelnim smrtima.

Vratimo se sada hijerarhiji priroriteta. Čovek ručava držeći tacnu s jelom u krilu; nenadano mu ispadne viljuška iz tacne i on se refleksno sagne da je dohvati – u tom trenutku mu se izvrne tacna sa celokupnim sadržajem u njoj. Šta je prioritetnije – tacna s jelom ili viljuška? Ovakvih trivijalnih situacija ima bezbroj, ali u velikoj većini njih refleks se usmeri ka manje važnoj stvari. Prenesimo to na situacije gde je u pitanju život. Šta je važnije: život ili plastična kantica? Život ili šlauf? Život ili mobilni telefon? Život ili železnička karta? Itd., itd.

Svakako, praksa zvana Hijerahija priorita treba da krene od trivijalnih životnih situacija. U isto vreme to je i kroćenje refleksa. Da bi ga krotio, moraš ga osvestiti. Da bi ga osvestio, moraš znati kako to da učiniš jer, rekoh, refleks deluje ispod praga svesti. Sad, ova praksa je višeslojna i zahteva postupne radnje.

Hajde da razložim sitaciju na elemente. U pitanju su dva tipa refleksnog reagovanja – kada je okidač izvan subjekta (dete zaplače; devojci ispadne karta) i kada je okidač u subjektu (ispušten predmet).

Prvi slučaj:

prva scena: detetu ispadne plastična kantica u vodu (nesmotrenost);

druga scena: ono zaplače (vezanost za stvar; okidač);

treća scena: čovek skače u vodu da izvadi kanticu (suženje svesti; žižna pažnja usmerena na sporedan momenat; refleks);

četvrta scena: tragičan ishod (nemio epilog; bagatelna smrt).

Drugi slučaj:

prva scena: detetu ispadne šlauf u vodu (nesmotrenost);

druga scena: ono zaplače (vezanost za stvar; okidač);

treća scena: čovek skače u vodu da izvadi šlauf (suženje svesti; žižna pažnja usmerena na sporedan momenat; refleks);

četvrta scena: tragičan ishod (nemio epilog; bagatelna smrt).

Treći slučaj:

prva scena: mladiću ispadne mobilni telefon u provaliju (nesmotrenost);

druga scena: ispušten predmet (vezanost za stvar, ambijent ugodnosti; okidač);

treća scena: poseže za telefonom (suženje svesti; žižna pažnja usmerena na sporedan momenat; refleks);

četvrta scena: tragičan ishod (nemio epilog; bagatelna smrt).

Četvrti slučaj:

prva scena: čoveku ispadne novčanik na šine (nesmotrenost);

druga scena: ispušten predmet (vezanost za stvar; okidač);

treća scena: korakne da dohvati predmet (suženje svesti; žižna pažnja usmerena na sporedan momenat; refleks);

četvrta scena: tragičan ishod (nemio epilog; bagatelna smrt).