Postoji duhovno tumačenje priče o Rami koje bi bilo korisno za sve ljude. Prema ezoteričnom objašnjenju Ramajane, sam čovek je bojno polje gde se neprestano vodi rat između dobrih i rđavih sklonosti. Podaci o spoljašnjem svetu se prikupljaju putem pet čulnih organa. Ovi opažaji se pretvaraju u utiske pomoću mentalne potke, različite kod različitih pojedinaca. Na osnovu ovih utisaka, pojedinac deluje kroz pet organa delovanja. Upravo kontrolisanjem čulnih organa i disciplinovanjem uma uz pomoć razboritosti, čovek može preduzeti ispravne akcije i voditi srećan život. Nakon istrajnog disciplinovanja uma i čula, neznanje se raspršuje i čovek je u stanju da razlikuje dobro od zla.
Osoba koja je u stanju da kontroliše svojih deset čula naziva se Dašarata. Među njegovim ženama, za Kausalju se može reći da je oličenje predanosti, Kaikeji vezanosti i Sumitra nevezanosti. Slično tome, Rama predstavlja Mudrost, Bharata Razlikovanje, Lakšmana Odricanje i Šatrugnu Misao. Znanje sadržano u Vedama je oličeno u mudracu Vasišti koji prvi podučava i obučava četiri princa – Ramu, Bharatu, Lakšmanu i Šatrugnu. Tek kada se mudrost, razlikovanje, odricanje i asketizam spoje, pojavljuje se univerzalno bratstvo ili Višvamitra koji pruža dalju obuku i pomoć Rami i Lakšmani da pobede zle sile poput Tatake (kombinacija besa i požude), Mariće i Subahua (iskušenja). Nakon toga ih mudrac Višvamitra vodi u Mitilu, zemlju kralja Đanake, da učestvuju u Svajamvari, venčanju njegove ćerke Site. Na putu ka Mitili Rama oživljava Ahalju koja se pretvorila u kamen, to jest, bez osećaja i utisaka, zbog kletve koja je pala na nju, i ponovo je vraća svojoj punoj osećajnosti.
Tamo se održavalo takmičenje u tome ko uspe da podigne Šivin luk, Sita će se udati za njega. Mnogi prinčevi i kraljevi su se takmičili za Sitinu ruku, ali nisu mogli ni da pomere veliki luk i stoga su bili razočarani. Ovaj luk, prema našoj alegoriji, predstavlja ponos, a Sita je oličenje predanosti. Stoga, ako čovek nije u stanju da se uzdigne iznad ponosa, ne može postići predanost. Parašurama je Gospodnji poklonik i predstavlja Ego. Bio je besan ne samo kada je veliki luk podignut, već i kada je prelomljen na dva dela. Dok je Rama pokušavao da smiri osećanja Parašurame slatkim rečima, Lakšmana, njegov brat, skoro je izazvao velikog mudraca zbog nepotrebnog mešanja u unutrašnje poslove kralja Đanake.
Kao oličenje mudrosti i najstariji među prinčevima, Rama je s pravom izabran od svog oca da bude krunisan za kralja, ali zbog intervencije Kaikeji, primoran je da protera Ramu iz kraljevstva na 14 godina. Tako su Rama, Sita i Lakšmana otišli u šumu, a ministar Sumanta (to jest, Sukarma dobrih dela) ih je pratio, ali ga je mudrost (Rama) naterala da se vrati u Ajodju.
Trojka (Mudrost-predanost-odricanje) nastavila je dalje. Susret mudrosti (Rame) sa veštim Nišadom pomogao je trojki da pređu reku Tamsu (reku Brama vidja) na čamcu čiste sankalpe, a zatim je, praćena Nišadom, trojka stigla do Trivenija, mesta spajanja tri reke (Gang, Jamuna, Sarasvati) koje simbolično predstavljaju Idu, Pinglu i Sušumanu. Na obali Trivenija imali su daršan Pranava (to jest, Bharadvađe), a potom i Valmiki rišija (Discipline) koji im je savetovao (mudrost-predanost-odricanje) da neko vreme ostanu na Ćitrakutu, mestu rasuđivanja i razumevanja.
Kada se Bharata vratio u Ajodju iz mesta svog ujaka po majci, bio je u stanju da razazna i vidi nepravdu cele episode, ali ne uspeva da odvrati Ramu od toga da sledi naređenja svog oca, kao ni Kaikeji. Rama ne napušta kraljevstvo sam, već ga prate Odricanje (Lakšmana) i Predanost (Sita). Zatim je trojac napustio i Čitrakut. Na putu su sreli velike mudrace Atrija (Istinu) i Anasuju, ženu Atrija, oličenje odanosti i vernosti.
Trojac Mudrost, Predanost i Odricanje zauzima Panćavati, doslovno prebivalište koje predstavlja oličenje pet čula. Tamo se Surpanaha, sestra Ravane i oličenje Želje, približava Rami i Lakšmani radi zadovoljenja svoje požude. Ali ni Mudrost ni Odricanje nisu privučeni niti zavedeni Željom, koju Lakšmana ne samo odbija, već je i ponizi. Surpanaha je prišla svojoj braći Kariju i Dušanu, koji predstavljaju Gordost i Zlo. Ali u kraljevskoj bici oni nisu bili u stanju da odmere mačeve sa Mudrošću i Odricanjem. Svako ko koristi mudrost pre nego što preduzme bilo kakvu akciju, i ako je ta mudrost ublažena odricanjem, gordost i zlo ne mogu da ime se odupru već automatski nestaju.
Zatim dolazimo do vrhunca priče gde Ravana ili Dasanana, doslovno osoba sa deset glava, odlučuje da osveti sramotu nanesenu njegovoj sestri. Razumevajući da asketski prinčevi nisu obične osobe i da su odoleli ne samo ponosu i zlu već i želji, Dasanana odlučuje da organizuje napad uz pomoć Obmane, u obliku Mariće. Marića ili Obmana mogla je da poprimi razne oblike i stoga je Ravana njega koristio kao trik da se pojavi pred Sitom kao zlatni jelen kako bi je privukao ka njemu.
Kaže se da je u ovom trenutku, kako bi spasao princezu Situ, koja je odgajana u luksuzu, Rama sakrio uz pomoć vatre, a na njenom mestu stvorio je opsenu Site. Upravo se ova nestvarna Sita zaljubila u zlatnog jelena i zamolila svog muža da joj ga dovede. Rama je, zahvaljujući svojoj mudrosti, video igru, ali zbog Sitine upornosti i želje da odigra svoju ulogu u kosmičkoj drami, poterao je jelena.
Jelen ga je namamio od Panćavati i, dok je umirao, vapio je Lakšmana kao da je to sam Rama koji mu plače u pomoć. Nestvarna Sita je čula plač i zamolila Lakšmanu da požuri u pomoć Rami. Lakšmana je pokušao da uveri Situ da nikakva nesreća ne može zadesiti mudrog i hrabrog Ramu, ali je ona insistirala i čak nagovestila motive Lakšmani koji je morao da ode kako bi saznao činjenice. Kada je Sita ostala sama, Ravana je prišao Panćavati kao pustinjak, moleći za milostinju, i nasilno je odveo. Presreo ga je Đataju, oličenje mira, koji živi za druge, ali je bio smrtno ranjen.
Pošto je Rama u Ramajani prikazan kao običan, ali idealan čovek, pronalazeći nestalu Situ, počinje da tuguje i plače za pomoć kao što bi to učinio svaki muž. Konačno nailazi na Đatajua koji mu govori istinu. Uloženo je nekoliko pokušaja da se Ravana odvrati od zlog puta i da se natera da vrati Situ, ali ništa nije uspelo. Konačno, Rama sklapa prijateljstvo sa Sugrivom, koji je oličenje delovanja, a izgubio je moć i snagu zbog poraza koji mu je naneo njegov brat Bali, doslovno veoma hrabar čovek. Sugriva upoznaje Ramu sa Hanumanom, koji predstavlja apsolutno odricanje, i koji je poslat da sazna tačnu lokaciju Site. Na putu, vodeni duhovi Surasa, Simhika i Lankini, koji predstavljaju tri atributa Satve, Rađasa i Tamasa, koji prožimaju univerzum, pokušavaju da ometu Hanumanov napredak. On se uzdiže iznad sva tri atributa i tek nakon što ih sve savlada, stiže do Lanke i pronalazi Situ u šumi drveća Ašoka. Nakon što joj je preneo Raminu poruku, stvara haos u gradu i dozvoljava da ga Meganata uhvati, tako da je izveden na Ravanin dvor.
Tamo govori o hrabrosti i vrlinama Rame i pokušava da odvrati Ravanu od zlih puteva. Ravanin brat, Vibišana, takođe pokušava da pruži dobar savet kralju i traži od njega da vrati Situ kako bi se izbeglo krvoproliće. Ali kralj udara na Vibišanu i izbacuje ga sa dvora, koji se potom pridružuje Raminim snagama. Čak ni molbe Mandodarije, njegove kraljice, ne uspevaju kod kralja. Mudrost (Rama) takođe šalje još jednog izaslanika, Angadu, da ubedi Ravanu da odustane od svojih zlih puteva. Ali Vezanost i Želja, oličene u Ravani, odlučne su da ostvare svoje i konačno dolazi do kraljevske bitke.
Ravana je imao sve zle sile, poput pohlepe, obmane i drugih na svojoj strani, ali Rama ih je sve uništio, što je izazvalo zaprepašćenje kod Ravane. Ali njegova Želja u obliku njegovog sina Meganate, utešila ga je i uspela da udari Odricanje (Lakšmana) poslavši ga na kratko da spava, ali Dobra Dela u obliku vrača Sukhene pritekla su u pomoć Odricanju i oživela ga uz pomoć biljke Sanđivini, to jest, odlučnog dobrog dela. Čak ni Kumbakarana, koji predstavlja ponos, nije mogao da se odupre mudrosti i bio je ubijen. Konačno, Želja i Vezanost (Ravana) potpuno su uništeni Mudrošću i kada je nestvarna Sita došla Rami, Mudrost je izjavila da nema mesta za Maju i poslala je nazad u vatru.
Bharata je vladao Ajodjom s velikim razumevanjem i kada je period od 14 godina završen, Mudrost i Odricanje zajedno sa Predanošću, Apsolutnim Odricanjem, zatim Hrabrost i druge osobine vratile su se u Ajodju da bi uspostavile vladavinu pravednosti kralja Rame.